Nnoviny

Statisíce za propagaci činnosti vedení města a radnice. Je to pár měsíců před volbami opravdu jen snaha o větší informovanost?

Čáslav – V minulém týdnu zasedali na jednom ze svých posledních setkání v tomto volebním období čáslavští zastupitelé. První část jednání, vyhrazená dotazům občanům, se dotkla také nové investice radnice do firmy, která má vedení města pomoci s propagací plánovaných akcí – a to právě v posledním půlroce před komunálními volbami. Jde opravdu jen o snahu poskytnout občanům více informací?

FIRMA NA KOMUNIKACI
Na zasedání zastupitelů byl vznesen dotaz, o jakou činnost firmy Participation factory, s.r.o. se má jednat, kde se objeví a co od ní mohou občané města očekávat. Město za její služby z rozpočtu zaplatí dvě stě tisíc korun. Podle webu zmiňované společnosti je možné si u ní objednat například monitoring prostředí, tedy v podstatě požadavků a nálady v lokalitě, dále prezentaci a diskutování “složitějších témat”, cílenou komunikaci s občany, ale také práci s tak zvanými stakeholdery, což jsou v podstatě všichni, kteří mají jakýkoliv zájem na činnosti a výsledku toho, kdo si takové služby objedná. „Disciplína zabývající se stakeholdery se označuje jako public relations (často zkracováno na PR) nebo též vztahy s veřejností,“ vysvětluje wikipedie.

KOLIK ZAPLATÍ MĚSTO ZA PROPAGACI VLASTNÍ ČINNOSTI?
Zdá se tedy, že k již tak početnému nedávno zřízenému odboru vnějších vztahů a komunikace, který má propagaci činnosti radnice na starosti, si vedení města zaplatí další specialisty na tuto práci. Už jen na výrobu a distribuci Čáslavských novin je v tomto roce z městských peněz vyčleněn bezmála milion korun – v minulých letech to byla třetina, TV Čáslav vyjde v tomto roce na 400 000 Kč místo dřívějších 300 000, další v rozpočtu města blíže nevyčíslené finance obdrží tvůrci za příležitostné reportáže, a další náklady jsou počítány na propagaci konkrétních akcí, jako jsou Čáslavské slavnosti. Celkem se dostáváme ke dvěma milionům korun, přičemž nejsou započítány náklady na platy zaměstnanců zmiňovaného sedmihlavého odboru.


DESIGN PARTICIPATIVNÍCH PROCESŮ…
Jak záměr objednat služby další externí firmy vysvětlil za zasedání zastupitelstva místostarosta Martin Horský? „Jde o participaci na projekty reprezentativní demografický průzkum dopravní studie náměstí Jan Žižky, architektonická soutěž, rekultivace sportovního parku Vodranty, park R. Těsnohlídka, Komenského náměstí, park J. Mahena, park Vala, nová bytová výstavba a sokolovna. Jedná se o design participativních procesů, nastavení a kontrola projektového řízení, výběr externích dodavatelů a zajištění jejich kvality, poradenství k nastavení veřejných zakázek… poradenství k mapování klíčových aktérů, poradenství k výše zmíněným projektům, dodatečné rešerše, poradenství k participaci, školení základních vědomostí, potřebných pro participaci a tak dále,“ přečetl místostarosta města.

PŘENÁŠET INFORMACE A SBÍRAT PODNĚTY
Martin Horský následně pro méně zasvěcené vysvětlil vlastními slovy: „Když to hodně zjednoduším, jedná se o to, aby projekty, které veřejně projednáváme a snažíme se o to celé roky, tak protože účast na těch veřejných projednáváních není vysoká a my bychom podněty od občanů rádi čím dál více sbírali, tak tato firma by měla pomoci lépe přenést informace k občanům a na základě toho sbírat podněty…“ Na připomínku, že k tomuto by měl sloužit tímto vedením města zřízený odbor vnějších vztahů a komunikace, kde pracuje sedm lidí místostarosta odpověděl že “toto je jiná disciplína, nastavení veřejného projednávání, jde o mediátory celého projektu.“


NOVÝ ODBOR, TV ČÁSLAV, INFOCENTRUM, NOVINY A NOVĚ I ODBORNÁ FIRMA – PÁR MĚSÍCŮ PŘED VOLBAMI…
Ještě nedávno si přitom místostarosta činnost zmiňovaného nového odboru radnice pochvaloval s tím, že nyní jeho pracovníci odvádějí desetkrát více práce, než tomu bylo v minulosti. Pokud k tak současné pravděpodobně razantní “informační masáži”, desetkrát intenzivnější, než tomu bylo v minulosti, přibudou ještě služby externí firmy, můžeme jen čekat, kolik informací o činnosti, plánech a vizích současného vedení města pro příští období (jistě i to příští volební) se za další desítky a stovky tisíc z městského rozpočtu dozvíme. A to se krátce před volbami jistě velmi hodí.

20.04.2022 Zdeňka Nezbedová
  • Další články
  • Rubriky